η γνωριμία μου με την Τρισεύγενη

”Ζωή από κίνησην όλο κι από τρομάρα κι από έρωτα. Από όλα όσα αλλάζουν και ξανά καινούρια γίνονται και πεθαίνουν, για να ξαναγεννηθούν.

Ο πόνος έχει τέτοιαν ομορφιά;

Κι όποιος είν’ έτσι όμορφος αξίζει έτσι να πονεί; “

Τρισεύγενη του Κωστή Παλαμά

Το όνομά της πόσο απλά και όμορφα καταδεικνύει την αλήθεια του προσώπου της..

Ευγενική ψυχή στην ουσία, ανεπιτήδευτα δυναμική, αυθεντική, αφτιασίδωτη. Ελεύθερη από τις συμβάσεις της εποχής της, αρνείται να φορέσει προσωπείο για να αρέσει στους πολλούς.

Στη χώρα τη φωνάζουν αερικό. Και είναι πράγματι σαν τον αέρα που τη μια με δύναμη σαρώνει ό,τι βρει στο πέρασμά του και την άλλη νωχελικά μοιράζει τα χάδια του με τη γλυκιά του αύρα χωρίς όμως να αλλοιώνεται η σύστασή του.

Παραμένει πάντα απαραίτητος για να υπάρχει ζωή.

Όταν η Τρισεύγενη ερωτεύεται τον ορκισμένο εχθρό του πατέρα της, πάει κόντρα στο θέλημά του. Δίνει όμως ταυτόχρονα μία δυνατότητα και μια προοπτική αλλαγής και ξεπεράσματος μιας χρόνιας αρρωστημένης έχθρας και ασάλευτου μίσους.

Έρχεται αντιμέτωπη με τα σχόλια και την κακία του περίγυρου αλλά και με τη σκληροκαρδία της μητριάς της και του πατέρα της που την καταριέται και τη διώχνει από το πατρικό της.

Όλα αυτά φαίνεται να τη στενοχωρούν, αλλά δεν αγγίζουν μήτε κατά το ελάχιστο την αποφασιστικότητά της να λειτουργεί καρδιακά και να πορεύεται ελεύθερα σε αυτό που πιστεύει γι’ αληθινό. Παραμένει πάντα ο εαυτός της και πληρώνει το τίμημα γι’ αυτό. Ένα τίμημα που δεν είναι καθόλου μικρό.

Αποφασίζει να ακολουθήσει τον αγαπημένο της και να ζήσει μαζί του. Δέχεται την πρόταση γάμου που της κάνει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

Πολύ σύντομα όμως συνειδητοποιεί ότι πρέπει να συμβιβαστεί με την επιθυμία του να τον περιμένει όσο αυτός θα ταξιδεύει στη θάλασσα.

Η Τρισεύγενη αποφασίζει να αποδεχτεί αυτόν τον τρόπο ζωής, θυσιάζοντας το κομμάτι του εαυτού της που λαχταρούσε το ουσιαστικό μοίρασμα της ζωής της μαζί του.

Το πιο δύσκολο κομμάτι όμως γι’ αυτήν, δυσκολότερο και από τη φυσική απουσία του συζύγου της, είναι η συνειδητοποίηση του επικοινωνιακού χάσματος ανάμεσά τους και η αδυναμία του άνδρα της να κατανοήσει και να αποδεχτεί την ελευθερία του προσώπου της.

Την αντιλαμβάνεται μονάχα σαν αντικείμενο που αφού του ανήκει πλέον, έχει το δικαίωμα να το χειριστεί όπως αυτός νομίζει καλύτερα.

Τα στοιχεία του χαρακτήρα της που αρχικά τον έκαναν να την ποθήσει, τώρα τον τρομοκρατούν γιατί δεν μπορεί να τα αξιολογήσει σε βάθος. Τα αναγνωρίζει μόνο σε σχέση με τον αντίκτυπο που έχουν για τη δική του εικόνα στους άλλους.

Το μίσος του για τον πατέρα της που δεν καταφέρνει να ξεπεράσει, η αγωνία του για κοινωνική αποδοχή και καταξίωση, η απορία του και ο θυμός του μπροστά στη γενναιοδωρία της Τρισεύγενης και στην ευκολία της στις συναναστροφές, δημιουργούν ανάμεσά τους ένα τείχος που ματαιώνει την άδολη αγάπη της.

Η αλλόκοτη για τους πολλούς μα τόσο αυθεντικά ανθρώπινη Τρισεύγενη, ξένη μέσα σε όλους, δίνει τέλος στη μοναχική της πορεία αυτοκτονώντας.

Η Λυδία Κονιόρδου μας χάρισε μία παράσταση στοχευμένη στην ουσία του δράματος του Κωστή Παλαμά, χωρίς σκηνογραφικές υπερβολές, εμπλουτίζοντας το λυρισμό του έργου μέσα από τη μουσική και με την πολύ έξυπνη κίνηση των ηθοποιών στο χώρο.

Η ερμηνεία της Στεφανίας Γουλιώτη κατάφερε να μας συγκινήσει κρατώντας το ενδιαφέρον μας αμείωτο μέχρι τέλους.

Αληθινά αφοπλιστική η τελευταία σκηνή όπου πατέρας και σύζυγος βρίσκονται αντιμέτωποι πρόσωπο με πρόσωπο σε μια αξεπέραστη σιωπή αμηχανίας. Μπροστά στα συντρίμμια μιας συμβολικής στάμνας, πνιγμένοι και οι δύο στο πηχτό σκοτάδι του εγωκεντρισμού τους, φαίνονται ανίκανοι να ξεπεράσουν το μίσος τους, παγιδευμένοι στον ελάχιστο χώρο που καταλαμβάνει ο τραγικός εαυτός τους.

(Άντα Μπαραχάνου)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s